Vi får många frågor kring hur man genomför den bästa intervjun. Vi ska försöka ge dig en guidning även om det inte finns något exakt rätt eller fel när det kommer till intervjusituationen.

Tips 1. Kom i tid! Var på plats maximalt 5–10 minuter innan mötet ska påbörjas. Just in time är perfekt. Se till att du vet vem du ska träffa och bekanta dig gärna med personen på Linkedin, det visar att du är förberedd och du får en bättre känsla för vem du möter.
Klä gärna upp dig en aning, snarare än tvärtom. Tänk på första intrycket – hälsa trevligt med ett stadigt handslag och se personen du träffar i ögonen.

Tips 2. Förbered dig. Att läsa in dig på både tjänsten och företaget du söker till ger ett gott och intresserat intryck. Förmodligen är du genuint intresserad och då är all kunskap du kan få reda på om bolaget viktig för dig. Google är en fantastisk källa för att inhämta information, men även LinkedIn och företagets egna hemsida såklart är bra ställen att börja på. Träna gärna på att presentera dig själv och vem du är också. Gärna med konkreta exempel och situationer från ditt tidigare arbetsliv. Undvik klyschor och för utbroderade omskrivningar eller förskönande bild av dig själv. Försök slappna av och vara dig själv. Du är på intervjun av en anledning, företaget är intresserat av dig.

Tips 3. Var inte rädd för att ställa frågor. Att lyssna på dina svar kommer naturligtvis vara intressant. Men minst lika intressant är det att lyssna på de frågor du ställer. En engagerad och uppriktigt intresserad kandidat som ställer relevanta frågor, kanske antecknar och ställer följdfrågor – får dels lära sig mycket mer om tjänsten. Men ger också ett nyfiket och genuint intresserat intryck. Fråga gärna också om vad som händer nu, när du kan förvänta dig svar etc. Rerkyteraren ska informera dig om det detta, men alltid bra att ligga steget före.

Vill du ha fler tips, hör gärna av dig till någon av oss på Your Talent. Och lycka till!